همشهری آنلاین: دو منجم کانادایی و بلژیکی و یک فضانورد روسی پس از اتمام ماموریت خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)، سرانجام روز سه‌شنبه 10 آذر 1388 با فرود در پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به زمین بازگشتند.

باب تیرسک از کانادا، فرانک د وین از بلژیک، و رومن روماننکو از روسیه که در ششم خردادماه امسال سفر خود را آغار کرده بودند، پس از 6 ماه اقامت در فضا به وسیله کپسول سایوز TMA-15 موفق به بازگشت به زمین شدند. سرعت این کپسول فضایی که در ساعت 10:15 صبح سه‌شنبه بر زمین نشست، در هنگام فرود توسط چترهای نجات کنترل می‌شد.

روماننکو بلافاصله پس از خروج از کپسول به کمک تیم پزشکی روسی در یک مصاحبه کوتاه تلویزیونی گفت: "فرود بسیار آرامی داشتیم و خوش شانس بودیم که گرفتار باد نشدیم. همه چیز خیلی خوب پیش رفت و هیچ مشکلی به وجود نیامد... این اولین پرواز فضایی من بود و برای همین، دیدن کارکردن تمام سیستم‌ها و فعال شدن چتر نجات از نزدیک برایم بسیار جالب بود."

یکی از پزشکان ناسا که در پایگاه فرود این سه سرنشین سایوز حضور داشت اذعان کرد که علیرغم سپری کردن 188 روز در فضا و فشارهای جسمانی ناشی از بازگشت مجدد به زمین، این سه تن در وضعیت خوبی به سر می‌برند.

به گزارش سازمان فضایی ایران، این نخستین ماموریت فضایی در تاریخ بشر بود که در آن پنج سازمان فضایی مختلف شامل ناسا، سازمان فضایی روسیه، سازمان اکتشافات هوافضای ژاپن، سازمان فضایی کانادا، و سازمان فضایی اروپا به طور مشترک دخیل بودند. تا پیش از این ماموریت نیز هیچ‌یک از فضانوردانوردان سازمان فضایی کانادا چنین اقامت طولانی مدتی را در فضا تجربه نکرده بود. به همین جهت، ریاست سازمان فضایی این کشور ضمن تقدیر از این افراد، این ماموریت را نقطه عطفی در فعالیت‌های فضایی کانادا خواند.

در حال حاضر، جف ویلیامز از ناسا و ماکسیم سورایف از روسیه در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور دارند. تا چند هفته دیگر نیز اولگ کوتوف از روسیه، تیموتی کریمر از ناسا، و سویچی نوگوچی از ژاپن به آنان ملحق خواهند شد.

نخستین خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال 2002 و تنها 2 سال پس از این که اولین قطعه این ایستگاه در مدار قرار داده شد، اعزام گردید. تا پیش از این ماموریت ب، بیشترین تعداد سرنشینان ایستگاه در یک زمان 3 نفر بودند، اما ماموریت اخیر نشان داد که ایستگاه در حال حاضر ظرفیت پذیرش 6 نفر به طور همزمان را نیز داراست. 

کد خبر 96824

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز